A közkedvelt krimi rebootjától az erotikus politikai thrillerig volt az évben pár rejtett, Magyarországon be sem mutatott remekmű, amelyekről érdemes többet tudnunk, és megkeresnünk a módját, hogy lássuk őket.
1. A megbocsátott (The Forgiven)
John Michael McDonagh noir filmje egy borzalmasan viselkedő párról szól, akik egy pazar sivatagi partira menet elgázolnak egy fiatal marokkói nőt. Bár egyes kritikusok szerint a film túlhajtott módon próbált rávilágítani a nyugati képmutatásra, és a kulturális intolerancia korában az árnyalatok iránti csökkenő toleranciára, ennek ellenére a The Forgiven kellően szórakoztató és izgalmas. Van egy Ralph Fiennes-reakció a zárójelenetben, ami biztosan mindenkinek mosolyt csal az arcára.
Ez is érdekelhet: Minden idők 9 legjobban fizetett filmszerepe
2. Valld be, Fletch (Confess, Fletch)
Greg Mottola rendező elkészítette a lehető legjobb Irwin P. Fletcher krimit, amely messze felülmúlja a 80-as évek Chevy Chase-járműveit. Gregory McDonald regényének ez az adaptációja hosszabb életűnek ígérkezik az otthoni mozizásokhoz. Az oknyomozó riporterből botladozó nyomozóvá lett Fletch szerepében Jon Hamm jobban hasonlít Robert Altman A hosszú búcsú című filmjének néma, tiszteletlen Philip Marlowe-jára, mint a korábbi vígjátékok agresszívan ellenszenves Chase-ére. De Mottola színes mellékszereplőkkel is feltölti a stábot, például Kyle MacLachlannal, mint egy EDM-rajongó, kétes hírű műkincskereskedő és Marcia Gay Hardennel, mint egy nevetséges akcentusú olasz grófnő.
3. Nem leszel egyedül (You Won’t Be Alone)
Goran Stolevski egyedi remekműve a You Won't Be Alone izgalmas és megrendítő utazást kínál a 19. századi Macedóniában egy fiatal, nemrég elátkozott boszorkány jóvoltából. Miközben rövid ideig mások testében lakik, megismeri a világ borzalmait − hogyan igázzák le a férfiak a nőket, és hogyan tépázza meg a trauma azokat, akik hagyják −, de az örömöket is, például hogy hogyan lehet a szex a felszabadulás egyik formája, és mekkora ereje van annak, ha valaki igazán törődik vele. Akárcsak a világ, amellyel találkozik, a filmben is egyszerre van nagy sok erőszak és nagy sok szépség.
Ha tovább olvasnál: Nagy visszatérők és epikus befejezések – 8 blockbuster film, ami új részt kap 2023-ban
4. Csillagok délben (Stars at Noon)
Idén Cannes-ban Claire Denis átütő erejű politikai thrillere elnyerte a zsűri nagydíját − meglepő módon ez volt a veterán francia rendező első díja hazája fesztiválján. A film Denis Johnson 1980-as évekbeli regényének aktualizált adaptációja, amely egy Nicaraguában sodródó és a határ menti intrikákba keveredő jenki újságíróról (Margaret Qualley) szól. Denis egy Graham Greene-féle árnyékos területre lép, ami jól illik a rendezőnő távolságtartó filozófiai világképéhez és kritikus posztkoloniális szemléletéhez. De bőséges teret enged a tapintható erotikának is: ez volt az év egyik legforróbb filmje.
5. Athéna
Az Athéna egy lendületes thriller, amely egy apokaliptikus lázadást megélő francia lakóparkban forog. Romain Gavras rendező trükkös hosszú beállításokkal pakolta tele a filmjét, amelyek felváltva karneváliak és költőiek. Nem csak arról a robbanásszerű feszültségről szól, amely egy gyilkosság miatt igazságot követelő, többnyire algériai és fekete közösség és az erősen militarizált, a sajátjaik védelmével vádolt rendőrség között feszül. Hanem a felemelkedő kultúra politikája és esztétizálása közötti feszültségről is, amelyről Gavras meglehetősen sokat tud. Popos érzékenységet visz a képekbe, amelyeken Adidas tréningruhás fiatalok molotov-koktélt dobálnak, római gyertyákkal szinkronizálják a támadásokat, vagy lopott rendőrségi furgonokat kísérnek dirt bike-okon, miközben a francia zászlót lobogtatják.
6. Olasz tanulmányok (Italian Studies)
Adam Leon Olasz tanulmányok című alkotása csendes művészfilm. Ettől függetlenül magával ragadó; Alinát (Vanessa Kirby) követi, aki Manhattanben járkálva látszólag elveszíti az emlékezetét, és meghatározatlan ideig próbálja megtalálni önmagát. Ez a film megerősíti, hogy Kirby ugyanolyan meggyőző, amikor csendben gondolkodik, vagy amikor egy tinédzser fiúval cseveg. Időnként a körülötte lévő időjárás változik − a ruházat alapján nyár és tél is felvillan −, az élményei pedig az emlékezet vagy az álom birodalmában keverednek. Mintha a film egy olyan korszakra emlékezne, amikor a tömegben való eltévedés és az idegenekkel való barátkozás még nem volt ennyire terhes.
Forrás: Guardian