ever given hajó

A világ egyik legnagyobb konténerhajóját senkinek nem kell bemutatni: az Ever Given idén márciusban azzal szerzett magának hírnevet, hogy keresztbe fordult a Szuezi-csatornában, és teljesen lebénította a globális kereskedelmet. A hajót nemrég kiemelték a vízből, és kiderült, milyen károkat okozott a hajótestben az incidens.


A 220 ezer tonnás Ever Given a világ egyik legnagyobb konténerhajója. Hogy jobban felfogjuk a méretét, ez nagyjából akkora, mint a magyar parlament, a fedélzetén pedig akár 20 ezer konténer is elfér.

Miután március 23-án keresztbe fordult a Szuezi-csatornán, a helyi hatóságoknak hat napjukba tellett kiszabadítani a hajót, amelynek orra 24 kilométer per órás sebességgel a partszakaszba fúródott.

A mentésben csaknem 30 ezer köbméter homokot és sarat távolítottak el a hajó környékéről. A világ – érthetően – sokáig azzal volt elfoglalva, hogy a baleset mekkora károkat okozott a világkereskedelemben. Most már az is kiderült, hogy mi történt a hajótesttel, amit a Haszon szúrt ki.

Az Ever Given sérült hajótestéről készült képek azután láttak napvilágot, hogy a kínai Qingdao kikötőben kiemelték, hogy megjavítsák – írja a lap.

Kiderült, hogy az alig egyhetes kaland jelentős károkat okozott a teherszállítóban, amelynek bulba orra (alsó orrszakasz) teljesen tönkrement.

Dr. Salvatore R. Mercogliano, a Campbell Egyetem történettudományi docense és az Egyesült Államok Kereskedelmi Tengerészeti Akadémiájának adjunktusa szerint a kár olyan súlyos, hogy az alsó orrszakaszt úgy ahogy van, ki kell cserélni.

Ez a gyakorlatban úgy fog kinézni, hogy a sérült részt kivágják a hajótestből, és lecserélik az újonnan legyártott bulba orra.

Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a javítás mennyibe fog kerülni.

A Szuezi-csatorna a globális szállítmányozás egyik legfontosabb átkelőhelye: a tengeri világkereskedelem 12 százaléka megy itt keresztül.

Amikor éppen nem áll keresztbe egy óriási teherhajó, akkor egy átlagos napon nyugati irányba 5,1, keleti irányba pedig 4,5 milliárd dollárnyi áru hajózik át.

Az Ever Given miatt óránként 400 millió dollárnyi értékű termék akadt fenn márciusban.

Példának okáért: csak Egyiptom 95 millió dolláros tranzitdíjtól esett el a káosz miatt a londoni Revenitiv pénzügyi vállalat számításai szerint

Emiatt az ország eleinte egymilliárd dolláros kárpótlási díjat követelt a hajó biztosítójától, végül ezt 550 millióra csökkentettek – az már nem derült ki, hogy végül mennyit fizetett a biztosító Egyiptomnak. Azt viszont lehet tudni, hogy a UK Club és a hajó tulajdonosa, a Shoei Kisen Kaisha vállalat korábban 150 millió dollárt ajánlott fel a szabadon engedésért.

A meghökkentő, hogy a fennakadás ellenére a Szuezi-csatorna története legsikeresebb pénzügyi évét zárta le június 30-án.

A csatorna Hatóságának (SCA) jelentése szerint 2021. első félévében már több mint 9763 hajó haladt át az átkelőn, ami két százalékos növekedést jelent a tavalyi, azonos időszakhoz képest. A SCA azt is közölte, hogy 2020-ban 19 ezernél is több hajó kelt át a csatornán. Ennek a forgalomnak köszönhető a rekordnak számító 5,84 milliárd dolláros éves nettó árbevétel.

A figyelmetekbe ajánljuk