Egy nyaklánc, ami letarolta a közösségi médiát.


Vivienne Westwood az 1970-es és 80-as évek punk és újhullámos divatmozgalmai közepette vált ismert tervezővé, amikor társadalmi és politikai változásokat provokáló, feltűnő ruhákat készített. Ő és akkori barátja, Malcolm McLaren a 70-es évek elején a 430 Kings Roadon nyitotta meg üzletét, amit a londoni punk közösség tagjai találkozóhelyként használták.

A Sex, ahogy 1974-ben átkeresztelték (az üzlet több különböző identitáson ment keresztül), tele volt bőr, latex, fétis ruhákkal és más, a punkok körében népszerű, polgárpukkasztó stílusokkal. Westwood a lázadó szellemiségét egész karrierje során átvitte kollekcióiba, gyakran ötvözve a punk szimbolikát a hagyományos női témákkal, s ma már a brit stílus egyik legnagyobb megalkotójaként tartják számon.

A divat úttörője volt, de úgy néz ki Westwood most a Z generációt is megszerezte magának.

Hogyan lett a gyöngyös choker nyaklánc a fiatalok első számú kedvence? Miképp hódította meg a rendkívül csinos kiegészítő a közösségi médiát?

twitter.com

Ha jobban belegondolunk a válasz egészen egyszerű. A közösségi média legprofibb felhasználóiról beszélünk, így amikor valaki valamit trenddé nyilvánít, – hisz ezt így szokás – az futótűzként terjed tovább az interneten. Ezt követően pedig megjelenik a megfelelési kényszer és talán-talán a FOMO effektus is, ami erre a generációra fokozottan igaz.

FOMO: félelem attól, hogy lemaradunk vagy kimaradunk valamiből

Ezután jön a megjelenés, hiszen a gyöngyös nyakláncot könnyű észrevenni Westwood jellegzetes gömb alakú logójának köszönhetően. Az először a 80-as évek végén létrehozott embléma az uralkodói gömb és a Szaturnusz gyűrűjének hibridje.

A királyi brit ikonográfiát és a világűr szimbolikáját ötvözve a múlt fontosságát képviseli, miközben a jövő felé tart.

Ez látszólag tökéletesen illik Westwood márkájához és imidzséhez, mivel kollekciói gyakran modern és dacos fordulatot adnak az olyan, hagyományosan felsőosztálybeli divatnak, mint a fűző és a krinolin. A tervező a szubkultúrát a hagyományokkal szembeállítva olyan módon alkotja újra a stílusokat, hogy az a fiatalabb fogyasztók körében is népszerűvé tud válni.

De miért pont a nyaklánc?

A fűzők több ezer dollárba is kerülhetnek, ezzel szemben a gyöngysor viszonylag könnyen elérhető státuszszimbólummá vált a fiatalabb generáció számára. Mivel Vivienne Westwood online boltjában és kiskereskedőknél a jelenlegi verziók már elfogytak, az internet gyermekei a világhálót kutatják át, hogy megszerezzék a jellegzetes darabot. Sőt, sokakat az sem riaszt vissza, hogy nem az eredetit viselik, így megannyi utánzatba is belebotlik az ember.

A nyaklánc puszta népszerűsége a közösségi médiában azt mutatja, hogy a Z generáció miképp vette át a high fashion évszázados és hírhedten exkluzív fogalmát, és tette könnyen elérhetővé. Nincs lázadás, ha mindenki ugyanazt a dolgot viseli, de szétzüllesztő, ha az embernek hatalma van eldönteni, hogy mi az a dolog. Ha a trend egy olyan tervezőtől származik, mint Westwood, az sokkal jelentősebbé teszi a dolgot. Van súlya annak, hogy a múltból származó darabokat kiássuk, és modern kontextusban viseljük őket, magyarázat vagy ok nélkül. Ráadásul ez a korosztály már arra használja a divatot, hogy az online közösséget erősítse/összetartsa, ne pedig a versengést kreáljon.

(crfashionbook)

A figyelmetekbe ajánljuk