eurostar vonat
A Eurostar vasúttársaság egy új biometrikus arcfelismerő rendszert tesztel az utasokon, amelynek számos előnye lehet, mégse örül neki mindenki.

Az utasok érdekében 

A londoni St. Pancras pályaudvarról Európába utazó embereknek lehetőségük nyílt, hogy önkéntes alapon részt vegyenek a Eurostar biometrikus arcfelismerő technológiájának tesztelésében. Azok, akik élnek a lehetőséggel, kihagyhatják az időigényes utasfelvételi folyamatokat, ugyanis egy külön, „SmartCheck” nevű sávon keresztül villámgyorsan lezavarhatják az indulás előtti jegy- és útlevélellenőrzést – olvasható a Haszon oldalán.

A rendszer két alkalommal „szkenneli be” az arcokat:

  • egyszer a jegykapuknál az iratok ellenőrzésére
  • egyszer pedig az Egyesült Királyság kilépési ellenőrzőpontján, hogy megbizonyosodjon az útlevéladatok érvényességéről

A vasúttársaság elmondása szerint a rendszer célja a kígyózó sorok megszüntetése, illetve a beszállások felgyorsítása, amivel az ügyfelek elégedettsége is javulni fog, nem beszélve a koronavírus terjedési lehetőségének minimalizálásáról.

Az Eurostar még tavaly jelentette be, hogy arcfelismerő rendszert vezet be a hagyományos jegyek helyettesítésére és az útlevélellenőrzés felgyorsítására.

A technológiai kifejlesztésében az iProov vállalata segédkezett.

Az utasok érdekében? 

Természetesen a rendszernek vannak kritikusai is: sokan adatvédelmi okokra hivatkozva nem tartják jó ötletnek a Eurostar lépését.

Aggodalomra ad okot, hogy a kinyert adatok az utasok tudta nélkül kormányok és magánszervezetek kezébe kerülhetnek, amelyek végső soron az emberek nyomon követésére használhatják fel az információkat.

A közelmúltban például egy ausztráliai szoftvervállalat ellen indított vizsgálatot az Egyesült Királyság adatvédelmi előírások megsértése miatt – írja a lap.

A Clearview AI vállalat rendszerébe a cég ügyfelei emberi arcokról készült fotókat tölthetnek fel, amelyek alapján a szoftver olyan hiperhivatkozásokat dob ki, amelyek segítségével vissza lehet követni, hogy az adott személy képe (vagy képei) mikor, hol és milyen oldalakon jelent meg.

Ráadásul a cég előszeretettel hirdeti szolgáltatásait bűnüldöző szerveknek úgy, mint egy „Google kereső kifejezetten arcokra szabva”, amely elvileg több mint 10 milliárd arcképet tárol az adatbázisában.

Nem véletlen, hogy a Clearview többször is a brit hatóságok látókörébe került, ám most a szigetország információügyi biztosa komoly vádakkal illette a céget, ami 17 millió fontos, azaz 7,3 milliárd forintos büntetést vonhat maga után.

A vád szerint a Clearview adatbázisa jelentős számú brit polgár fotóját" tartalmazza, akiknek adatait a tudtuk nélkül gyűjthették össze.

Nehéz időszak

Jacques Damas, az Eurostar vezérigazgatója tavasszal arra panaszkodott, hogy az összes vasút- és légitársaság közül az ők szenvedték el a legnagyobb károkat tavaly.

Novemberben 95 százalékos visszaesésről számolt be a vállalat. A cég segítséget kért a brit kormánytól, akik a légitársaságokat is kisegítették. Az Eurostar azonban zárt kapukat döngetett: a brit kormány ugyan szeretné, hogy fennmaradjon a vállalat, de nincs közük hozzá, hiszen a kormány 2015-ben minden Eurostar-részvényétől megvált.

A vasúttársaság tavaly novemberben közölte, hogy az életben maradásért küzd. Ennek a fő oka az volt, hogy az utasszám, és vele együtt az induló járatok száma drasztikusan visszaesett a pandémia hatására.

Végül bankok és befektetők segítettek egy 250 millió fontos segélycsomaggal. A befektetők 50 millió fontot pumpáltak a vállalata, amihez társult egy százmillió fontos új, illetve egy 50 millió fontos meglévő, de átstrukturált banki kölcsön.

2019-ben 987 millió font volt a vállalat teljes bevétele. Kérdés, a 95 százalékos zuhanás után el tudja-e érni újra ezt a szintet.


A figyelmetekbe ajánljuk