sárgaborsó


Az első és legfontosabb, amit a sárgaborsóról tudni érdemes, hogy valójában nem egy különálló növényfaj vagy termés, hanem a zöldborsó (Pisum sativum) hántolt, szárított és felezett magjából készülő növényi ételkészítmény. Tehát ugyanazon bokron terem, mint zöld társa, csak ez szárított és felezett, így tartósítják, hogy legyen télen is elérhető egészséges, növényi vitaminforrásunk – írja a HelloVidék.

A hasítási folyamat során a borsószemeket előbb megszabadítják a növény hüvelyborításától és ezután a külső halvány héjazatuktól is, ezért lesz sárga a színe. A borsó a betakarításkor még kerek, de a szárítás és a tisztítás során két lencse formájú részre esik szét természetes módon, ez tulajdonképpen a két sziklevél.

commons.wikimedia.org

A sárgaborsót a világ legegészségesebb táplálékai között tartják számon. Nem is csoda, hiszen képes szabályozni a vérnyomást és a koleszterinszintet, magas a rosttartalma, emellett remek B1- és B2 vitaminforrás, bővelkedik pantotén savban, biotinban, folsavban, E-vitaminban. A többi hüvelyeshez hasonlóan ásványi anyagokban is kiemelkedően gazdag: kálium, kalcium, magnézium, vas, cink, foszfor és mangán is bőségesen van benne. A benne található izoflavin, egy természetes ösztrogénként viselkedő vegyület, ami a mell- és prosztatarák kialakulásának esélyét is csökkenti. Emellett sok proteint és kevés zsírt tartalmaz, a belőle nyert fehérje segíthet csökkenteni a vérnyomást és megelőzni a krónikus vesebetegséget.

Olcsósága pedig még vonzobbá teszi, hiszen 400-500 grammos kiszerelésben már 200 forint alatt beszerezhető, ráadásul szinte minden boltban, zöldségesnél és piacon kapható. A hazai fogyasztás viszonylag stabilan 3500 tonna körül alakul, ami nagyságrendileg 30-40 dkg/fő/év fogyasztásnak felel meg. Ez rendkívül alacsonynak mondható egy ilyen olcsó és rendkívül egészséges növényből.

A figyelmetekbe ajánljuk