Számít, hogy milyen színű ételeket eszünk?
Nem meglepő, hogy a pizza hiába hordozza magában a szivárvány összes színét, nem a legjobb tápérték. Legalábbis a táplálkozással foglalkozó szakemberek szerint.

A szakemberek körében régóta elfogadott tény, hogy a változatos étkezés a legjobb és a legegészségesebb. Ezt a gyakorlatban tovább is fejlesztették az utóbbi időben az egyre népszerűbb szivárvány diétával. Ennek lényege, hogy a főként gyümölcsökből és zöldségekből összerakott étrend lehetőleg a szivárvány minden színét tartalmazza, így teljes értékűnek minősül.

A Vince írta meg, hogy a firenzei egyetem munkatársai ennél is tovább léptek és azt vizsgálták, hogy az egészséges táplálkozáshoz valóban elegendő-e csak arra figyelni, hogy mindenféle szín kerüljön a tányérunkba.

A kérdés Olaszországból jött; sokan a mediterrán konyhát tartják a világon a legegészségesebbnek. Többek között azért is, mert az olasz konyha az egyik legváltozatosabb, hiszen gyümölcs, zöldség, olíva, hal egyaránt a részét képezi.

Francesco Sofi, az egyetem munkatársa viszont a BBC kérdésére elárulta, nem a színekben keresendő a mediterrán konyha titka.

A mi étrendűnk sem mindig és mindenhol tarka, ez nagyon évszak- és régiófüggő. A titok inkább abban rejlik, hogy mi például forraljuk a zöldségeinket és nem sütjük, ezáltal jobban megőrződnek a tápanyagok"

magyarázta.

Azt semmiképpen nem lehet elvitatni, hogy a zöldségben, gyümölcsben gazdag, tehát színes táplálkozás jót tesz az agynak és szívnek

– idézi a Vince Deanna Minich-et, a portlandi University of Western States táplálkozáskutatóját, aki szintén a BBC-nek nyilatkozott.

Ha hiányzik egy szín a szivárványból, akkor annak az ételnek a funkciója is hiányzik

– tette hozzá.

Ehhez tudni kell, hogy a növényi alapú természetes élelmiszerek ezres nagyságrendben tartalmaznak úgynevezett fitotápanyagokat, amik erősen kapcsolódnak a színekhez. Nem véletlenül sárga a répa (a pigment anyagát, a karotint bontja a máj A-vitaminná), vagy kék az áfonya (a héjában található kék antocián nagyon fontos antioxidáns), a növények zöld pigmentjéről, a többek között vérképző klorofillról nem is beszélve.

Minich azt is kiemelte azonban, hogy még az sem minősül a szervezet számára teljes értékű táplálkozásnak, ha gyümölccsel és zöldséggel a teljes színskálát lefedjük, ahhoz még sok egyéb összetevőre is szükség van. Az azonban kétségtelen, hogy a színhiány jó eséllyel valamilyen fontos tápanyag hiányát is jelzi.

A színes étkezés biztosítja, hogy ne együnk egysíkúan

– mutatott rá egy másik szempontra Tian-shin Yeh, az amerikai Harvard Egyetem kutatója.

Példája alapján alapvetően a narancslé is egészséges, de ha túlzásba visszük, magas cukortartalma miatt akár diabétesz is kialakulhat. Másrészről egy feltétekkel telepakolt pizza is hozza a szivárványt, mégsem gondolja senki, hogy az a világ legegészségesebb étele – szemléltette a téma összetettségét Rochelle Embling, az angol Swansea University munkatársa. Ugyanígy a mesterséges színezőanyagokkal sem lehet kipipálni a hiányzó színeket.

Színek mellett ugyanilyen fontos az ételek íze. Sokan talán hajlamosak lennének letudni a zöld színt egy a fodros kelnél kevésbé keserű zöldséggel, ezzel viszont a világ egyik legegészségesebb élelmiszerétől fosztják meg magukat.

– zárja gondolatait Minich.

(Vince)


A figyelmetekbe ajánljuk