Sok olyan étel van, amelyet nyersen, főve, vagy sütve is elfogyasztunk, mégis, néhány feldolgozatlan fogás esetében fokozottan figyelnünk kellene arra, hogy megfelelően hőkezeljük azokat.


Különböző zöldségek, tojás, marhahús: ezek mind olyan ételek, melyeket szívesen fogyasztunk nyers formában is. Rajtuk kívül persze még számos olyan táplálék van, amelyről azt hisszük, feldolgozatlan formában is megehetjük, a valóságban azonban több is mérgező lehet.

1. Krumpli

Unsplash /Jeshoots.com

Többekkel előfordulhatott már, hogy egy krumplis étel készítése közben kicsit nyersen is nassolgatott a zöldségből. Minimális mennyiséggel talán nem is ártunk a szervezetünknek, viszont érdemes tudnunk, hogy a keményítőt nagy mennyiségben nem tudjuk megemészteni. Ha pedig a nyers krumpliból sokat fogyasztunk, az puffadást és kellemetlen bélműködési folyamatokat okoz. Még rosszabb a helyzet, ha a krumpli már zöldül, ilyenkor ugyanis a szalonin nevezetű mérgező anyag jelenik meg rajta, ami nem csak nyersen, de még sütve-főzve is nagyon veszélyes ételmérgezést okoz.

2. Vörösbab

Unsplash /Kaur Kristjan

Bár ez a hüvelyes zöldségféle tele van fehérjével, rostokkal és antioxidánsokkal, főzés nélkül nagyon rossz hatással van a gyomorra. Egy úgynevezett fitohemagglutinin toxin található benne, amelynek hatására az ételmérgezés tüneteihez hasonló szimptómákat, pontosabban erős hányingert észlelhetünk. Ezt azzal küszöbölhetjük ki, ha fogyasztás előtt beáztatjuk, majd legalább fél órán át főzzük.

3. Keserű mandula

Unsplash /amirali mirhashemian

A keserű mandula a termesztett, ehető mandulának a mérgező „ikertestvére". Vad fajtája nyersen fogyasztva halálos is lehet úgynevezett cianogén glükozidot tartalma miatt, amely az emésztőrendszerbe jutva ciánsavat hoz létre. Gyerekeknek már egy-két szem is halálos lehet, a felnőttek akkor kerülnek életveszélybe, ha ennél némileg többet fogyasztottak, és időközben hányást, fejfájást, és ezekhez hasonló tüneteket tapasztaltak.

4. Manióka

Getty Images /Rodrigo Ruiz CianciaRodrigo Ruiz Ciancia

A manióka gyökeréből készítik az afrikai országokban alapélelmiszernek számító, magas keményítőtartalmú tápiókát, amely hazánkban is egyre népszerűbb. Nyersen azonban nem javasolt fogyasztani ezt a növényfajt, ugyanis bizonyos fajtái sütés nélküli állapotban cianidot képező cukorszármazékot (hidrociánsavat) tartalmaznak A mérgező anyagtól áztatás és főzés során szabadulhatunk meg.

5. Rebarbara

Unsplash /Jonny Gleason

A rebarbarát gyakran használjuk sütéshez és főzéshez egyaránt, sőt, sokan dísznövényként is tartják. Étkezések során húsos levélnyelét szoktuk felhasználni, ám nagyon fontos odafigyelnünk arra, hogy leveleit sose együk meg nyersen. Azok ugyanis oxálsavat tartalmaznak, amely nagyobb mennyiségben mérgező. Éppen ezért várandós nők, idősebbek és gyermekek számára nem javasolják a rebarbarával készült ételek fogyasztását.

via Bien.hu

Friss

A hétfői feloszlás óta milliók hallgatnak Daft Punkot

Ugrásszerűen megnőtt a francia duó hallgatottsága.
TOVÁBB OLVASOM ÖSSZEOMLÁS

A figyelmetekbe ajánljuk