Műtárgy a garázsban

Egyesek műalkotásként és a nemzeti kincs részeként kezelik őket, mások a befektetés lehetőségét látják az egyedi klasszikus autókban. Valójában mindkét megközelítés egyszerre igaz. Betekintünk a veterán autók piacának sokszor csillogó presztízsvilágába.

A közönség egy részéből megrökönyödést váltott ki, amikor a világ egyik legfontosabb kortárs kiállítóhelyének, a New York-i Modern Művészetek Múzeumának (MoMA) impozáns terében nyolc autóval találták szembe magukat a szobrok és festmények szomszédságában. Amíg az 1951-es, merőben úttörőnek számító tárlat kisebb sokkot okozott, mára már teljesen elfogadott, hogy a négykerekűekkel nemcsak a közlekedési, de a szépművészeti múzeumokban is találkozhatunk.

„A szoborszerű formavilág és a fejlett technológia kombinációjából guruló művészeti alkotások jöttek létre” – mondta akkor a MoMA iparművészeti kurátora, Ronald Labaco, akinek véleményét aztán az idő is igazolta.

Műtárgy, tehát gyűjthető

Az ötvenes-hatvanas évekig a luxus- és sportautók egyedi darabok voltak, amelyeket kifejezetten az erre szakosodott műhelyek készítettek a még ma is létező (Rolls-Royce, Bugatti, Alfa Romeo, Mercedes-Benz), vagy azóta eltűnt csúcsmárkák (mint a Hispano-Suiza, Delage, Horch, Pegaso, Isotta-Fraschini, Duesenberg, Packard) által biztosított műszaki alapokra. A ritka anyagok használatán és a kézműves megmunkáláson kívül ezeknek a járműveknek az is művészi aurát kölcsönzött, hogy a felső tízezer tagjai ugyanúgy ízlésüknek és világszemléletüknek megfelelően rendelték meg őket, mint a ruháikat, az újonnan épülő lakóhelyüket és berendezésüket vagy akár a családi portrét.A festményekhez, szobrokhoz és egyéb dísztárgyakhoz hasonlóan pedig a négy kerekű műalkotásoknak is kialakult a gyűjtőkultuszuk. „Amíg a barátaim a műtárgyakra esküsznek, addig én a ritka és lenyűgöző vonalakkal megrajzolt autókban lelem örömömet. Ezeket kívülről ugyanúgy meg lehet csodálni, mint a festményeket, utána azonban beülhetünk és vezethetjük is őket” – mondta ezzel kapcsolatban Ralph Lauren. Az amerikai divattervező nem hazudtolta meg önmagát, hiszen több mint hetvendarabos gyűjteménye kivételes ízlésről árulkodik.

Bumm vagy buborék?

A Ralph Lauren tulajdonában álló ritkaságok azonban nem csak esztétikai értékkel rendelkeznek. A klasszikus járművek piaca ugyanis soha nem látott emelkedésben van, a veterán autók értéknövekedése jelenleg meghaladja a szintén kapós hagyományos műtárgyakét vagy a ritka borokét. Például amíg 15 évvel ezelőtt az aukciókon akár 150 ezer euró alatt is hozzá lehetett jutni az 1968 és 1973 között gyártott Ferrari 365 GTB/4 Daytona sportkupé egy példányához, addig az idei árveréseken már 400 ezer eurótól indult a Miami Vice tévésorozat révén világhírűvé vált modell ára.

Az ingatlanpiachoz hasonlóan pedig a csúcspéldányok értékének emelkedése legyűrűzik az alsóbb szegmensekbe is. Egy novemberi brit aukción 51 ezer fontot fizettek egy teljesen szabványos, 1991-es BMW 325i modellért, ami akkor is megdöbbentő, ha tudjuk, hogy az autó csupán 11 ezer kilométert futott – egy olyan típusért tették le egy vadonatúj luxus-BMW árát, amelyből 2,3 millió készült, és amely ma is része a magyarországi utcaképnek.Hogy ez már egy lassan-lassan kipukkanó lufi, vagy éppen ellenkezőleg, a további emelkedés jele, arról megoszlik a befektetési szakértők véleménye. Az olcsó hitelektől hajtott japán keresletnek köszönhetően a nyolcvanas évek végén egyszer már tetőzött a veteránautó-mánia, hogy aztán 1990-ben az árak zuhanásnak induljanak, és csak a 21. századtól kezdjenek lassú növekedésbe. A 2008-as világválság után azonban az új, értékálló lehetőséget kereső befektetők ismét felpörgették a klasszikus járművek piacát (ahogy a többi műtárgyét is), és a boom azóta is tart.

Érdekli a folytatás? A teljes cikk a Hamu és Gyémánt magazin 2019/4. lapszámában olvasható. A magazin kapható az újságárusoknál, valamint megrendelhető és előfizethető a honlapunkon keresztül.

Szerző: Kiss Csaba

Népszerű címkék:


Legyen gyűjtő, fizessen elő a Hamu és Gyémántra!

Szép, hasznos, értékes, prémium minőségű – a könyvespolcokon a helye.