Könyvégetők vagy lángelmék?

Az e-book-sztori

Az e-olvasó talán a legnagyobb technikai újítás a könyvkiadásban a nyomtatás feltalálása óta, ennek ellenére mégsem forgatta fel a piacot a Kindle tíz évvel ezelőtti megjelenése óta. Vajon miért nem törek egyeduralomra az e-könyvek? Hányan vásárolnak elektronikus és hányan nyomtatott kiadványokat? Milyen tényezők határozzák meg a piac alakulását?

Messzire vezet a kérdés, hogy kinek a fejéből pattant ki először az elektronikus könyv ötlete, és melyik volt az első digitális könyv. Mint az a technikai találmányokkal, újításokkal gyakran előfordul, ebben az esetben sincs konszenzus a kérdésben.

Két floppy

2014-ben a londoni Tudományos Múzeum a digitális korszak első mintapéldányaként állította ki Peter James Host című thrillerét, amely 1993-ban két floppy lemezen jelent meg. Vannak azonban, akik megkérdőjelezik, hogy tekinthetjük-e ezt az első elektronikus kiadványnak, ugyanis a Project Gutenberg már 1971 óta létezik. Mindenesetre a Host megjelenése nagy port kavart, és sokan megijedtek, hogy a kiadvány az irodalom végét jelenti majd, rengetegen támadták Jamest: lehúzó kritikák, elmarasztaló írások jelentek meg a regény kapcsán, sőt a szerző a The Guardiannek azt mesélte, hogy egy újságíró még az asztali számítógépét is lehurcolta a tengerpartra, mondván, hogy a nyugágyában akarja olvasni a regényt. Mindennek ellenére a könyv digitális változata mintegy 12 000 példányban kelt el, és James két évvel később már az Apple-alapító Steve Jobsszal együtt tartott panelbeszélgetést a Dél-kaliforniai Egyetemen az e-book jövőjéről. A beszélgetésben azt jósolta, hogy ezek akkor terjednek majd el, ha olyan kényelmes lesz olvasni őket, mint a nyomtatott könyveket. Ma már persze tudjuk, hogy igaza volt, de  annak idején szavai ismét óriási felháborodást keltettek.

Harcosok az online piacon

Jeff Bezos – a Forbes felmérése szerint jelenleg a világ leggazdagabb embere – 1994-ben alapította az Amazont, a világ első online könyvesboltját. Bezos a Princetonon diplomázott villamosmérnök és számítástechnika szakon, majd a Wall Streeten dolgozott, mégis otthagyta jól fizető állását, hogy saját üzletet alapítson, mert a kezdetektől hitt benne, hogy vállalkozása előbb-utóbb nagy siker lesz. Abból indult ki, hogy a kutatásai alapján az emberek elsősorban olvasni akarnak az interneten, vagy könyvekről tájékozódnak, ezért logikusnak tartotta, hogy könyveket is szívesen vásárolnak majd ezen a felületen keresztül. Első befektetői a szülei voltak, akik 300 000 dollárral támogatták a cég indulását. Így indult el feleségével Washingtonba, ahol létrehozták az első raktárt és az eleinte csak néhány száz könyvből álló katalógust. Ekkor még ők maguk hordták a könyveket a postára, reklámra pedig egyáltalán nem volt pénzük. Az üzleti sikerre még 18 évig kellett várniuk, és csak akkor érkezett el, amikor kiszélesítették a termékkínálatot. Mára már szinte minden kapható az online áruházban, óriási raktárépületei vannak és bonyolult logisztikája, másodpercenként 300 rendelés érkezik, és a cég saját technológiai fejlesztéseket is végez.

Érdekli a folytatás? A teljes cikk a Hamu és Gyémánt 2018/1. számában olvasható el. A kiadványt keresse az újságárusoknál!

Szerző: Kovács Natália Forrás: Illusztráció: Hamu és Gyémánt / Tóth Andrej

Népszerű címkék:


Legyen gyűjtő, fizessen elő a Hamu és Gyémántra!

Szép, hasznos, értékes, prémium minőségű – a könyvespolcokon a helye.