Zsenik irodái

A minimalizmus most nagyon divatos irányzat, és a szinte üres, letisztult, átlátható íróasztal hívogatónak és munkára ösztönzőnek hat. Mégis tagadhatatlan, hogy számos jelentős könyv, grandiózus terv, korszakos felfedezés vagy történelmi jelentőségű beszéd született kaotikus körülmények között. Egy kutatás szerint a kuszaság átlátása folyamatos munkára ösztönzi az agyat, ami serkenti a problémamegoldó képességet és a kreatív folyamatokat. Ez a gondolat nagyon felszabadító lehet azoknak, akik folytonos harcot vívnak a rendetlenség ellen. A rendetlenség azonban önmagában nem érték. Az alábbi felsorolásból látszik, hogy ezek a saját területükön korszakalkotó elmék a munkakörnyezetükön is rajtahagyták személyiségük lenyomatát, így végső soron nem az a lényeg, hogy milyen az íróasztal, hanem hogy ki ül mögötte, és mire használja.

Albert Einstein

A kollégiumi szobák jelmondata, miszerint a zsenik átlátják a káoszt, Albert Einstein esetében valóban igaznak bizonyult. A halála napján készült kép árulkodó: széles íróasztalán minden négyzetcentit könyvek és tanulmányok borítottak, még pipájának is csak egy papírkupacon jutott hely. Aznap épp egy beszéden dolgozott Izrael állam hetedik évfordulójára, de már sohasem készült el vele. A munkakörnyezetében nem látni személyes tárgyakat, sem egy emléktárgy, sem egy családi fénykép nem inspirálta az elméleti fizikust. A polcokat láthatóan gyakran forgatott könyvek és szaklapok töltötték be, a kényelmes bőrfotel mögött az akadémiai világban megszokott fekete tábla állt, tele matematikai levezetésekkel. Einstein véleménye a rendrakásról mindenesetre szállóigévé vált: „Ha a rendetlen asztal a zavaros elme jele, akkor vajon mit jelez az üres íróasztal?”

Érdekli a folytatás? A teljes cikk a Hamu és Gyémánt Design különszámában olvasható el. A kiadványt keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg a kiadótól.

Szerző: Lengyel Csilla

Népszerű címkék:


Legyen gyűjtő, fizessen elő a Hamu és Gyémántra!

Szép, hasznos, értékes, prémium minőségű – a könyvespolcokon a helye.